In cinemas March 2019

Trailer

Synopsis

The Days and the Year depicts the life and agricultural work of Gottfried and Elfie on a small farm in the Waldviertel region of Austria. Having decided in favour of ‘small-scale’ farming, the two of them have consequentially pursued this aim, always regarding their animals as living creatures and the soil as a cosmos in its own right.

The film tenaciously follows the trail of this life, dispensing with any commentary or explanation in order to build up a story of how widespread resource-destroying agricultural practices and unrestrained consumerism lead to an absurd situation and how the effects of it are felt: there is another way. The intention is to convey this impression through the film’s visual language and narrative style, very much in the sense of John Berger, whose work provided an important impulse for this film:

A sequence of images is not provided with verbal keys. If it were, then one would be forcing one single verbal meaning upon the phenomena. However, phenomena as such are ambiguous, and have several meanings. That is why the visual sense is so astonishing, and memory, which is based on the visual sense, is freer than the intellect.
John Berger / Jean Mohr, Another Way of Telling

I spent a year accompanying my two protagonists in their everyday work and life, and attempted to enter into their work processes and rhythms. This was possible through the long period available for filming and the circumstance that my ‘laboratory’, i.e. my place of work and study, is located right outside my front door. This laboratory (to continue the metaphor) confronts me personally in particular with the subject of consequentiality. How can I match the consequentiality of my protagonists’ behaviour with corresponding behaviour on my part as a filmmaker? This question and this involvement constituted the driving force behind the present film and its aesthetic orientation.

 

Con­tent


OTHMAR SCHMIDERER
DIRECTOR’S STATEMENT

The Days Like the Year is connected to earlier works. On the one hand, to Am Stein, 1998, in which I dealt with the subject of Alpine farming and the commercial exploitation of the Alps. On the other hand, to In The Moment – History and the Open, 2013, a collaborative work with Angela Summereder, which explores the relationship between human beings and animals.

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STEFAN SETTELE
NO SPECIAL LOOK — REMARKS ON OTHMAR SCHMIDERER’S FILM THE DAYS AND THE YEAR

Right at the start of this film, farmer Gottfried Neuwirth, speaking over the black screen before the opening credits, says that he thinks of himself more as a custodian of his land than as a farmer oriented towards relentlessly increasing his yield. The fact that this preliminary, isolated piece of personal information subsequently remains the only statement to be heard outside of a work context, may be regarded as programmatic for the architecture of Othmar Schmiderer’s film as a whole.

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FILM CREDITS

OTHMAR SCHMIDERER BIO/FILMOGRAPHIE

ANGELA SUMMEREDER BIO/FILMOGRAPHIE

ARTHUR SUMMEREDER BIO/FILMOGRAPHIE

PRESS REVIEWS

»So lebendig und vielfältig die Kameraarbeit, so bewegend … so rasant, wenn das bei diesem Sujet zu sagen erlaubt ist. Das ist wohl ein bisschen wie die herrliche Differenz zwischen dem Machen, Reifen, Verteilen von Käse und dem so explosionsartigen (und erhebenden, wenn er gelungen ist) Moment des Käse-Verzehrs – so die Arbeit über zwei Jahre und dann diese 86 Minuten Filmexplosion. Da ist ein ganz großartiges Werk gelungen.«    Alexander Horwath

»Schmiderer konzentriert sich auf die alltäglichen Routinen. Er beobachtet, ohne zu kommentieren, und rhythmisiert, ohne auf Klischees zu verkürzen. Die Genauigkeit in der Gestaltung (Montage: Arthur Summereder, Originalton: Angela Summereder) treibt dem Film von vornherein jedes falsche Idyll aus. Das ist durchaus keine Kleinigkeit, denn Die Tage wie das Jahr ist ein Film der prächtigen Bilder, tollen Charakterdarsteller (die Schafe!) und herrlichen Landschaft (im Wechsel der Jahrszeiten). Zudem ist er ein Film aus ruhiger Hand, wie es anlässlich der Premiere beim Dokumentarfilmfestival Leipzig hieß. Er ist tatsächlich fürs Kino gemacht - und dort, nur dort, sollte man ihn sehen.«    Michael Omasta, Falter

»Es ist gerade die Reduktion, das Fehlen von Thesen und Kommentaren, die diesem Einblick in die Mühen des landwirtschaftlichen Daseins seine Triftigkeit verleiht.«    Der Standard

»Othmar Schmiderer der für Regie, Kamera und Ton verantwortlich zeichnet, hat die Neuwirths ein Jahr lang beobachtet, ihre Arbeitsprozesse und -zyklen studiert; und er hat - John Berger folgend - auf den Weg der verbalen Interventionen verzichtet. Es ist unübersehbar, dass Schmiderer seinen eigenen Beruf ganz ähnlich begreift und ausübt wie seine beiden Helden ihren: Man arbeitet in größtmöglicher Autonomie, sozial produktiv, unter Verwendung moderater Produktionsmittel - und in jedem Sinne des Begriffs gewissenhaft. Es geht nicht um Größe, es geht um Substanz und Essenz. Schmiderer erzählt zügig, in sinnlichen Bildern, nennt seinen Schauplatz ›Labor‹, in dem er die ›Konsequenz des Handelns‹ seiner Protagonisten abbilden wollte. Schnittmeister Arthur Summereder wurde bei der Diagonale für die beste künstlerische Doku-Montage ausgezeichnet. Die Tage wie das Jahr ist tatsächlich, seinem (nur scheinbar) ›kleinen‹ Thema zum Trotz, ein Film für die große Leinwand.«    Stefan Grissemann, Profil

SCREENINGS

Aktuelle Screenings:

Niederösterreich
11. August, 20.30 Uhr, Open Air Strandbad Drosendorf - FilmclubIn Anwesenheit der Protagonisten Gottfried und Elfriede Neuwirth<<<<<<<<<<<<<

Oberösterreich
17. August, 20:00 Uhr, Kunsthaus Obernberg
21. - 25. August Der neue Heimatfilm - Festival, Local Bühne Freistadt

Salzburg
5. September, 19.30 Uhr, Nexus Saalfelden, Slowfoodtage

Italien - Bosco Chiesanuova
23. August - 1. September,  25. Filmfestival della Lessinia -> www.ffdl.it

Deutschland
4. - 12. September,  Fünf Seen Filmfestival 2019 -> www.fsff.de

 

more dates coming soon

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